Hva er forvekslingsfare?
For å registrere og bruke et varemerke må det ikke kunne forveksles med eksisterende varemerker.
Forvekslingsfare vurderes ut fra summen av:
Hvor like merkene er; og
Hvor like varer og tjenester merkene skal brukes til.
Alle merker for identiske varer og tjenester bør dermed holde en betydelig avstand fra hverandre, mens identiske merker kan eksistere parallelt for særlig ulike varer og tjenester.
Kan jeg bruke et merke med forvekslingsfare?
Nei, i utgangspunktet ikke.
Dersom ditt merke kan forveksles med noen andres eldre varemerke, kan de kreve at du stanser bruken.
Hva gjør vi da?
Selv om ditt merke kan forveksles med et eldre varemerke kan det finnes gode løsninger.
Samtykke
Innehaver av det eldre merket kan samtykke til din bruk og registrering av merket.
Normalt forutsetter dette at merkene i praksis ikke forventes å kunne forveksles med hverandre. F.eks. to typer programvare innen helt ulike felt.
Sletting
Eldre varemerke-registreringer står ofte registrert for varer og tjenester som de ikke faktisk brukes til.
Dersom det registrerte merket ikke er brukt innen de siste fem årene, kan det kreves slettet for ubrukte varer eller tjenester.
I praksis vil en slik fare for sletting ofte motivere innehaveren av det eldre merket til å gi deg et samtykke.
Lurer du på noe mer?
Ta kontakt, så svarer Zipip gratis.