Hva er særpreg?

For å kunne registreres, må varemerket ha særpreg. Dette vil si at det er egnet til å skille dine varer og tjenester fra andres.

Dersom merket kun beskriver egenskaper ved varene eller tjenestene vil det ikke ansees å ha særpreg.

Eksempel

  • Svakt særpreg

    • Oslo Rørleggerservice (for rørleggertjenester)

    • SUV (for biler)

  • Sterkt særpreg

    • Kodak (for alle varer og tjenester)

    • Apple (for datamaskiner)

Kan varemerker uten særpreg sikres?

Et merke uten særpreg kan opparbeide vern gjennom innarbeidelse. Merket får da vern og kan registreres.

Merket er innarbeidet når de fleste potensielle kunder kjenner det igjen som et kjennetegn for dine varer eller tjenester.

Innarbeidelse kan bevises med alt som sannsynliggjør dette. Herunder markedsundersøkelser, markedsføring, presseomtale, salgstall m.m.

Å bevise innarbeidelse er dyrt og usikkert. Vi anbefaler derfor primært å bruke et merke som lar seg registrere.

Kan jeg bruke et merke uten særpreg?

Ja, manglende særpreg hinder deg ikke fra å bruke merket.

Du kan imidlertid ikke nekte andre å bruke lignende merker for samme varer og tjenester.

Dersom man ønsker å gjøre dette anbefaler vi å bruke ™-symbolet etter merket, for å markere at merket er ment brukt som et varemerke.

Lurer du på noe mer?

Ta kontakt, så svarer Zipip gratis.