Hva er verdien av et patent på ski-bindinger?

Første stopp i dyr patent-krangel

Oslo tingrett har 1. juli 2022 gitt Rottefella og Madshus medhold i patentsaken mot Amer Sports (Salomon og Atomic).

Rettssaken i Oslo tingrett omhandlet patentrettigheter for flyttbare bindinger til langrennsski og en løsning for enkel tilpasning og montering av bindinger på skien. Rottefella selger produktet MOVE med denne teknologien, mens Amer har lansert sin binding Shift-In med en lignende løsning.

Kort fortalt vant Rottefella, og Amer Sports-selskapene må trekke tilbake sine Shift-In bindinger. Dommen kan i skrivende stund ankes. For en utfyllende redegjørelse av jussen i saken anbefaler jeg Julius Berg Kaasins tekst på bloggen IP-trollet, her.

Jeg vil fokusere på hvorfor det om det gir mening å bruke flerfoldige millioner på å patentere en slik liten forbedring av skibindinger, og i tilfelle hvorfor?

Et lite forsprang

Patentsaken handler altså om en løsning som lar deg enkelt regulere og tilpasse skibindingens plassering på langrennsskien, gjerne under veis i løypa.

For ti-tjue år siden ville dette være å regne som en fin gimmick, men neppe stort mer. I 2022, på den andre siden, er dette et nøkkepatent for å dominere langrenns-markedet.

Felleskiene har på kort tid tatt over markedet for langrennski. De gir overlegent feste og gli sammenlignet med de gamle “smørefrie” skiene, og langt enklere bruk og vedlikehold enn smøreski. Kampen om langrenns-markedet er slik en kamp om å bli den foretrukne smørefri løsningen.

På felleski er imidlertid plasseringen av trykkpunktet på skien enda mer avgjørende for både feste og glid enn med smurte ski. For å oppnå den beste opplevelsen på felleskiene
bør du dermed stå langt fremme for best feste i bratte stigninger, og langt bak for bedre gli i unnabakkene. Dermed er flyttbare bindinger nøkkelen til den beste opplevelsen.

Men konkurransefortrinnet stanser ikke der…

Rottefellas Move-binding.

Amer Sports Shift-In binding.

En stor gevinst

Vel så viktig for verdien av disse patentene er bindingens rolle som bindeledd mellom produktene.

Utenom staver, trenger du ski, bindinger og sko for å legge på skitur. Skoen må passe til bindingen, og bindingen til skien. Slik virker bindingen som en nøkkel til valget av både ski og sko.

Hvis du har det det foretrukne bindings-patentet, kan du dermed i stor grad styre kundens valg av også ski og sko. Patentet avgjør slik ikke bare hvilke bindinger du velger, men hele skibakken.

Begrensede kostnader

Patentering er dyrt, og håndhevelse av patentene enda dyrere. Man kan slik spørre seg om slike prosesser virkelig er verdt de titalls millionene partene må være ventet å bruke på patentene. Langrenn er tross alt en liten sport med få aktive land.

Nettopp dette vil imidlertid hjelpe på kostnadene. Løsninger med lav produksjonskostnad og universal global betydning, slik som legemiddel, må beskyttes over hele verden for å være tilstrekkelig sikret. Dette medfører svært store kostnader med prosesser i hver region og land og samkjøring av disse.

Dette er lettere for langrenn-patenter. Ved å beskytte løsningen i noen få hovedmarkeder, vil du fort ha et tilstrekkelig vern. På samme måte vil f.eks. en metode for fiskeoppdrett i saltvann tvilsomt behøve beskyttelse i Sveits.

Dette, sammen med patentetes store betydning for markedspossisjonen, gjør at patenteringen trolig gir god mening for Rottefella her.

Det er definitivt mye å spare på å ikke ukritisk patentere alt, over alt, alltid. Men da gjelder det også å se når patentering virkelig er verdt det.



Silkeføre for IP-strategien

En rekke ytre faktorer virker inn på suksessen til denne IP-strategien.

Som nevnt har funksjonen ekstra stor verdi for felleski, men også større markedstrender virker inn.

For det første er kundene stadig mindre glad i å montere bindingene selv. Når vi tidligere boret og skrudde bindingene fast hjemme, kunne du fritt velge hvilken binding du valgte til dine ski. Nå leveres skiene som regel fra fabrikk eller butikk med ferdig montert feste-system, som binder deg til et gitt valg av binding. Dette er også ønskelig for salgsleddet, ettersom denne prosessen lar de konkurrere på service, ikke bare pris ved salg over nett.

Et godt patent alene er ingenting verdt. De store verdiene patentet har riktig timing og gir et varig konkurransefortrinn.

Hvis Rottefella virkelig lykkes, vil Move bli en integrert del av langrennsløpernes opplevelse av bedre gli og feste med felleski. Dette har verdi langt ut over bindingen som sådan, ved å ytterligere styrke merkevaren Rottefella langt etter patentbeskyttelse har utløpt.

Finn ditt nøkkelpatent

Alle bransjer kan lære av Rottefellas IP-strategi her. Det er ikke nok at løsningen er teknisk genial. Løsningen kan gjerne være enkel.

Verdien ligger i summen av beskyttelsen og konkurransefortrinnet den gir deg.

Les gjerne også om hvordan den tyske verktøysprodusenten Festool sikrer sine forsprang med immaterielle rettigheter, her.


Hei!

Du har nå lest en tekst fra Zipip.


Følg gjerne Zipips nyhetsbrev for flere slike.

Å sikre immaterielle rettigheter (IP) oppleves ofte som dyrt og uoversiktlig. Rådgiving oppleves som innsalg, og løsningene er kompliserte og dyre.

Derfor startet jeg Zipip - Våre tjenester lar deg bygge og eie konkurransefortrinn med forutsigbare kostnader.

Automatisert der man kan, skreddersøm der det trengs.

Les gjerne mer om meg og Zipips filosofi.

Forrige
Forrige

Varemerket ble nektet - Hva nå?

Neste
Neste

Hvorfor mangler iPhone USB-C?