For likt eksisterende merke?

Kollisjon

Fare for forveksling med et eksisterende registrering er et vanlig hinder. Faren vurderes ut fra likheten av merkene, og produktene merkene er registrert for.

Slike hinder kan ofte løses, enten med tilpassinger av søknaden eller samtykke fra innehaveren av eldre registrering, men prosessen kan være kostbar. I verste fall skaper kollisjonen konflikt og tvist.

Kart og kompass

Zipip sjekker kartet for deg og søker etter åpenbare hinder.

Dersom uforutsette hinder like fullt oppstår gir vi den mest effektive veien til løsning.

 Manglende særpreg?

Passe spesiell?

For å kunne registreres må merket ha særpreg. Hvis myndighetene mener merket vil leses som en beskrivelse produktene, heller enn som ditt kjennetegn, nektes registrering. Grensene for “særpreg” kan være uklare og kompliserte.

En nektelse kan også sees av konkurrenter. De vil da kunne bruke myndighetenes vurdering som argument for at de fritt frem kan bruke ditt merke.

Bedre føre var…

Før hver søknad vurderer Zipip merkets særpreg. Vi anbefaler kun en søknad dersom vi har tro på den.

Du får bedre forutsigbarhet, vi får jobbe med noe vi har tro på.

 Uklare varer- og tjenester

Dyrt krøll

Søknader nektes ofte fordi myndighetene mener beskrivelsen av varer og/eller tjenester for ikke er tilstrekkelig klar.

Samtidig kan viktige rettigheter gå tapt ved å registrere merket for snevert.

Garantert knirkefritt

Zipip bruker moderne løsninger og kompetanse for å minimerer risikoen for slike nektelser.

Dersom hinderet like fullt oppstår, løser vi dette kostnadsfritt.

 Ser noen deg i kortene?

Fritt innsyn

Varemerkesøknader er åpne for innsyn. Konkurrenter kan slik finne verdifull kunnskap om hvilke merker og produkter du tenker satse på fremover.

Snikende tiger, skjult varemerke.

Zipip tilbyr anonyme søknader mot et lite tillegg, og abonnement på overvåking av konkurrenter.

 Riktig registrering?

Hvordan, når og hvor?

En søknad med for mange elementer kan gi svakere vern og flere hinder. For få elementer kan gi manglende særpreg eller vern.

Søkes varemerket for tidlig er det i utakt med faktisk bruk. Søkes det for sent risikerer man at andre kom i forkjøpet.

Merket får kun vern i de land det registreres, men en for vid søknad kan gi store unødvendige kostnader.

Alle nevnte hinder bør vurderes for utformingen av merket som registreres.

Et helhetlig strategisk valg

Med lang erfaring og den fremste fagkunnskapen kjenner Zipip alle vurderingene godt.

Zipip ser på alle faktorene samlet og anbefaler riktig registrering for deg.